Ułożenie odpowiedniej diety dla osoby po detoksie alkoholowym i wychodzącej z nałogu może wydawać się wyzwaniem. Nie bez powodu, ponieważ w przebiegu choroby alkoholowej dochodzi do wielu zaburzeń na wszystkich etapach przyswajania pokarmu – jego trawienia, wchłaniania oraz dystrybucji. Prowadzi to do poważnych wielopoziomowych niedoborów składników odżywczych ze wszelkimi tego konsekwencjami zdrowotnymi.

O tym dlaczego alkohol powoduje niedobory pokarmowe i jakie są ich skutki pisaliśmy już w poprzednim artykule dieta alkoholika. Teraz skupmy się nad tym co jeść, by nie dopuścić do ich powstania. A zatem co powinna zawierać najlepsza dieta dla alkoholika?

Prawidłowe odżywianie w trakcie choroby alkoholowej

Osoba zmagająca się z alkoholizmem musi zwracać uwagę nie tylko na to co je, ale także jak to robi. Spożywając za dużo alkoholu, robiąc to zbyt często a nawet nałogowo należy pamiętać o prawidłowym odżywianiu. Oto jego podstawowe założenia:

  1. dostarczaj organizmowi pełnowartościowych posiłków, pokrywających zapotrzebowanie na substancje odżywcze i mineralne
  2. dbaj o regularność posiłków
  3. wybieraj potrawy lekkostrawne, w których witaminy i pozostałe niezbędne substancje są łatwo przyswajalne
  4. nie przejadaj się przed snem
  5. dbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu

Te i inne zasady zdrowego odżywiania należy mieć zawsze w pamięci zmagając się z nadmiernym piciem, a także opiekując się alkoholikiem. Przejdźmy do konkretów. Co i jak jeść mając problem z alkoholem?

Śniadanie

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Powinno stanowić od 25 do 30% całodziennego zapotrzebowania energetycznego. Najpopularniejszym, zdrowym i sycącym posiłkiem jest owsianka. Można ją przygotować na wodzie lub na mleku – wybór należy do ciebie. Płatki owsiane są istną bombą witaminową – zawierają witaminy z grupy B, witaminę E, żelazo oraz wapń. Niedobory tych składników bardzo często występują u osób po detoksie alkoholowym i rozpoczynających abstynencję. Dodając do naszej owsianki owoce czy orzechy dodatkowo wzbogacamy ją o witaminę A, potas, magnez oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do syntezy neuroprzekaźników w mózgu.

Owsianka jest pożywnym śniadaniem i świetnie uzupełnian niedobory składników mineralnych
Owsianka to świetne śniadanie dla osoby nadużywającej alkoholu lub wychodzącej z alkoholizmu.

Oprócz owsianki dobrym pomysłem na śniadanie w diecie alkoholowej są jajka pod każdą postacią. Ugotowane, na twardo, na miękko, sadzone, jajecznica – wszystkie są bogatym źródłem białka, witaminy z grupy B oraz minerały takie jak cynk, żelazo i miedź. Połączone z chlebem razowym i warzywami (pomidor, ogórek) dostarczają większość składników odżywczych, których niedobory są powszechne u chorych na alkoholizm. 

Jeżeli lubisz ryby, doskonałym rozwiązaniem na śniadanie będą kanapki z tuńczykiem – ma on również bardzo dużo białka i długo utrzymuje uczucie sytości.

Obiad

Pełnowartościowy obiad powinien zawierać bogate źródła białka. Jest ono źródłem aminokwasów (tryptofanu i tyrozyny) niezbędnych do syntezy odpowiednio serotoniny i dopaminy w ośrodkowym układzie nerwowym, szczególnie w mózgu. Pozwala to uzupełnić niedobory tych neuroprzekaźników u osób po detoksie alkoholowym.

Dobrymi źródłami białka są chude mięsa – kurczak, indyk, ryby, a dla wegetarian tofu, soja oraz inne zamienniki mięsa. Najlepiej piec je w piekarniku lub na patelni grillowej, bez panierki oraz oleju. W diecie chorego na alkoholizm należy unikać wieprzowiny i wołowiny ze względu na dużą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, mogących źle wpływać na funkcjonowanie wątroby. 

Pokarmy bogatobiałkowe dobrze jest łączyć z węglowodanami. Najczęstszym ich źródłem na typowym polskim obiedzie są ziemniaki. Czy jest to dobry wybór? Ziemniaki są źródłem głównie cukrów prostych, które nie są wskazane w diecie uzależnionych od alkoholu. Lepszym wyborem dla alkoholika są brązowy ryż, razowe makarony czy wszelkiego rodzaju kasze, które są bogate w cukry złożone oraz wiele składników mineralnych takich jak magnez czy żelazo. Dodatkowo dłużej utrzymują uczucie sytości, co pośrednio obniża głód alkoholowy.

Obiad powinien być najbardziej pożywnym posiłkiem w trakcie dnia.
Mięso drobiowe w połączeniu z warzywami tworzą pyszny i pożywny obiad.

Wartościowym dodatkiem do obiadu są różnego rodzaju sałatki oraz surówki, wzbogacające posiłek w wiele witamin i minerałów. Na przykład surówka z białej kapusty jest bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy A, E, K, C, wapnia, magnezu i potasu. Niedobory tych składników odżywczych są powszechne wśród osób przewlekle spożywających alkohol. W trakcie detoksu alkoholowego uzupełniamy powyższe składniki poprzez kroplówki, ale na dłuższą metę najlepszym źródłem niezbędnych witamin i minerałów jest prawidłowo zbilansowana dieta.

Kolacja

Kolacja po sycącym obiedzie powinna być niewielkim posiłkiem, spożywanym nie później niż 2-3 godziny przed snem. Najszybszym wyborem będą lekkie kanapki na razowym chlebie, z szynką, serem, jajkiem na twardo i warzywami według uznania. Popularne parówki również są dopuszczalne, chociaż przy ich wyborze trzeba uważać na skład – powinny zawierać co najmniej 90% mięsa. Kurczak lub ryba w towarzystwie mieszanki warzyw (brokuł, kalafior, cukinia, pieczarki, marchewki mini) również będzie dobrym rozwiązaniem, jeżeli potrzebujesz odmiany od zwykłych kanapek.

Kolacja powinna być lekkostrawna i jedzona dość długo przed snem
Na kolację warto przygotować pożywne kanapki z serem i warzywami.

Przekąski w diecie alkoholika

Prawidłowe odżywianie kładzie nacisk na spożywanie większej liczby mniejszych posiłków, zamiast rzadkich i dużych porcji. Co zatem jeść między głównymi posiłkami?

Wbrew powszechnemu przekonaniu przekąski w ciągu dnia mogą być zdrowe. Zamiast batonów, cukierków, ciastek i chipsów można sięgnąć po:

  •  Wafle ryżowe z masłem orzechowym i pokrojonym bananem – masło orzechowe jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), są niezbędne do syntezy neuroprzekaźników w mózgu. Orzechy arachidowe, z których jest zrobione masło orzechowe, są bogatym źródłem witamin z grupy B, potasu, magnezu wapnia i cynku – są doskonałym uzupełnieniem diety w chorobie alkoholowej;
  • Orzechy nerkowca – tak samo jak masło orzechowe, zawierają dużo NNKT, witamin i składników mineralnych;
  • Jabłka pokrojone w łódki z masłem orzechowym;
  • Sezonowe owoce (truskawki, maliny, jabłka, mandarynki);
  • Jogurt naturalny ze świeżymi owocami;
  • Jogurt typu Skyr – ten typ jogurtu ma wysoką zawartość białka;
  • Serek wiejski z owocami, dżemem lub na słono z ogórkiem, pomidorem czy rzodkiewką;
  • Popcorn bez dodatków – zdrowsza alternatywa dla chipsów i nachosów podczas zimowego seansu filmowego.

Znaczenie prawidłowej diety w leczeniu alkoholizmu

Choroba alkoholowa wyniszcza organizm i negatywnie wpływa układ krwionośny, nerwowy, pokarmowy, rozrodczy, odpornościowy i oddechowy. Prawidłowa dieta pozwala na poprawę funkcjonowania tych układów i poszczególnych narządów. Jesteś tym co jesz, więc jedz zdrowo.

Prawidłowe odżywianie przywraca siły witalne, które będą niezbędne dla pomyślnego zakończenia leczenia alkoholizmu. Zdrowa dieta poprawia nastrój i przywraca radość życia – alkohol nie będzie już do tego potrzebny.

Prawidłowa dieta pomaga wygrać z alkoholizmem i powrócić do zdrowia.

Obsługujemy wszystkie dzielnice Warszawy

  • Bemowo
  • Białołęka
  • Bielany
  • Mokotów
  • Ochota
  • Praga-Południe
  • Praga-Północ
  • Rembertów
  • Śródmieście
  • Targówek
  • Ursus
  • Ursynów
  • Wawer
  • Wesoła
  • Wilanów
  • Włochy
  • Wola
  • Żoliborz